• Wij zijn jarig - vv Opperdoes 70 jaar

• Gefeliciteerd!

Ja, gefeliciteerd met onze verjaardag. Voetbalvereniging Opperdoes bestaat vandaag precies 70 jaar. Stond zeker niet op je verjaardagskalender?

Op 7 juli 1950 zag onze vereniging het levenslicht. Kun je je voorstellen dat er ooit géén voetbalclub in Opperdoes was? Dat als je op zaterdag wilde voetballen, je naar Medemblik (DEK) moest? In 1950 kwam daar gelukkig verandering in toen onze vereniging werd opgericht.

In de afgelopen zeven decennia heeft onze club een niet meer weg te denken plaats verworven in ons dorp. In die periode hebben we mooie successen gevierd en ongetwijfeld heroïsche nederlagen geleden. Van titels in de jongste jeugd met limonade en patat na afloop, tot kampioenswedstrijden met wel duizend toeschouwers bij het 1e elftal. En natuurlijk het niet meer weg te denken Stratentoernooi.

Los van het sportieve aspect dient de vereniging ook een sociaal doel: de voetbalclub als ontmoetingsplek. Waar iedereen bij elkaar komt voor vermaak, een praatje en een kop koffie in de kantine. Niet zelden ontstaan vanuit de vereniging mooie vriendschappen. Zowel binnen- als buiten het veld. Tussen spelers, ouders, vrijwilligers.

Dat sociale doel houden we ook de komende jaren graag in stand. Maar dat kunnen we niet alleen. We merken dat het steeds een beetje lastiger wordt iedereen te kunnen laten voetballen op zijn of haar eigen niveau. In de jeugdteams kennen we al de dwarsverbanden met Twisk, om al onze leden te kunnen laten voetballen. En wat te denken van uitgevlogen dorpelingen die nog steeds elke zaterdag naar Opperdoes komen om met hun vrienden voetballen? De spoeling is niet heel breed maar we redden het er nog steeds mee.

Niet alleen op het veld ligt een uitdaging. Juist ook daarbuiten is de inzet van een ieder van cruciaal belang. De klussendag op zaterdag 13 juni was een fantastisch evenement waarin heel veel werk verzet is. Er ligt echter meer werk dan alleen op die ene dag in het jaar. Elke week hebben wij vrijwilligers nodig om de club draaiende te houden. Denk bijvoorbeeld aan uitvoerende taken die kantinemedewerkers, schoonmakers, scheidsrechters en coaches vervullen.

Daarnaast zijn wij ook op sturend vlak op zoek. We hebben nog steeds geen secretaris gevonden en ook de vacature van penningmeester is vacant. Onze huidige penningmeester Kees Zwaan is afgelopen week na 24 jaar (!!) trouwe dienst afgezwaaid en een opvolger heeft zich nog niet aangediend. We weten dat Kees in al die jaren ontzettend veel taken heeft opgepakt en deze willen we zo verdelen dat dit voor vrijwilligers beheersbaar blijft. En op die manier willen we nog veel meer taken binnen de club herverdelen zodat ieder een portie krijgt. Zo kan iedereen bijdragen aan een goedlopende vereniging. Hoe fijn is dat?

We zijn jarig vandaag. En jarigen krijgen vaak cadeaus. Onze wens?

Meld je nu aan als vrijwilliger! Zoek contact met één van de bestuursleden (https://www.vvopperdoes.nl/contact/) en laat van je horen. Samen gaan we de komende 70 jaar de vereniging nog meer kleur geven. Met elkaar, voor elkaar.

Proost!

Bestuur Voetbalvereniging Opperdoes

ps. Het afscheid van Kees als penningmeester laten we natuurlijk niet zomaar aan ons voorbij gaan. In het nieuwe seizoen komen we hier uiteraard nog op terug.